Html

Om te onthouden

De oppervlakte van de meeste figuren kun je vinden door ze ofwel te verdelen in rechthoeken en halve rechthoeken en eventueel delen van cirkels, ofwel te omlijsten met een rechthoek en daarvan dan rechthoeken, halve rechthoeken en delen van cirkels af te trekken.
De omtrek van de meeste figuren kun je vinden door de rand in lijnstukken en delen van cirkels te verdelen en de lengte van al die stukken op te tellen.

Soms is het handig om gebruik te maken van formules.
Hier vind je een overzicht van de belangrijkste formules.

rechthoekhalve rechthoekdriehoek
bt-me22-th1-t1.svg3cmrechthoekm4all

oppervlakte:

omtrek:

bt-me22-th1-t2.svg3cmhalve rechthoekm4all

oppervlakte:

omtrek:

bt-me22-th1-t3.svg6cmdriehoekm4all

oppervlakte: of

omtrek: de lengtes van de zijden optellen

parallellogramtrapeziumcirkelcirkelsector
bt-me22-th1-t5.svg3cmparmm4all

oppervlakte:

omtrek: de lengtes
van de zijden optellen

bt-me22-th1-t6.svg3cmtrapm4all

oppervlakte:

omtrek: de lengtes
van de zijden optellen

bt-me22-th1-t7.svg3cmcirkelm4all

oppervlakte: of

omtrek: of

bt-me22-th1-t8.svg3cmtrapm4all

oppervlakte:

omtrek:

Annuleren